آخرین اخبار

اسکریما: سلاح سرد کاربردی

 

 اسکریما که با نام های کالی و آرنیس نیز شناخته می شود یکی از رشته‌های سلاح سرد است که امروزه در سراسر جهان تمرین میشود ؛ عملی و کاربردی بودن، آن را بسیار محوب کرده است. امروز به  معرفی این سیستم رزمی و بررسی تاریخچه آن میپردازیم.


ریشه اسکریما (کالی یا آرنیس) به جنوب شرقی آسیا باز می گردد. این سه نام برای هنرهای رزمی باستانی فیلیپین نیز به کار می رود.

اسکریما

اسکریما شامل انواع سلاح های سرد (چوب ، تونفا، شمشیر و….) و مبارزه با دستان خالی است. به این هنر رزمی، بوکس فیلیپینی نیز می گویند زیرا استایل آن بسیار شبیه بوکس است.

 حملات و ضربات در اسکریما متوالی و به نقاط حساس حریف ( مانند ضربه به مفاصل، گلو و رگ های حیاتی و….) صورت می گیرد. به هنرجویان اسکریما،”اسکریمادور” می گویند.

نام اسکریما برگرفته از واژه شیمشیر بازی در زبان اسپانیایی است. آرنیس نیز از یک واژه اسپانیایی به معنای زره‌پوش گرفته شده است. اما کالی برگرفته از کلمات گویش بومی سبوانو است که به معنای حرکت دستان است.

تاریخچه اسکریما:

تاریخچه ای شفاهی از اسکریما (آرنیس) وجود دارد که داستان هایش نسل به نسل از استاد به شاگرد نقل شده است. استفاده از سلاح سرد (چوب و شمشیر) از گذشته در سرزمین های جنوب شرقی آسیا بسیار مرسوم بوده است. جایی که اقوام گوناگون ساکن جزایز جنوب آسیا هنگام نبرد و جنگ های قبیله ای از سیستم خاص مبارزه با سلاح سرد استفاده می کردند.

حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح، اقوام مالایی به سمت سرزمین فیلیپین امروزی مهاجرت کردند و با خود انوع سلاح های سرد را به این منطقه آوردند. یکی از مشهور ترین سلاح‌های آنها شمشیر “کاریس” بود که تیغه پر پیچ و خمی داشت. با گذشت زمان و پیشرفت شمشیر سازی، انواع سلاح های بلند و کوتاه ساخته شد تا در سیستم های مبارزه استفاده شود.

استاد لاتوسا با سلاح کاریس

در سال ۱۵۲۱ فردیناند ماژلان دریا نورد و جنگجوی پرتغالی که زیر نظر دولت اسپانیا فعالیت می کرد برای تجارت ادویه به سمت جزایر شرق فیلیپین (ملوکز، ماریانا و….) حرکت کرد و در جریان مسافرت خود با اقوام مختلف این جزایر دیدار کرد. وی در یکی از سفر ها و در یک نبرد در آب های کم عمق فیلیپین به وسیله شمشیر های مخصوص فیلیپینی به قتل رسید. این موضوع زمینه ای شد تا جزایر و سرزمین های فیلیپین یکی پس از دیگری به استعمار دولت اسپانیا درآید.

استعمار اسپانیایی ‌ها برفرهنگ، هنر، دین و سلاح های بومیان بسیار تاثیرگذار بود. در حقیقت سلاح ها و حرکات شمشیربازی اسپانیایی تاثیر مستقیمی بر اسکریما داشت.اسپانیایی‌ها در دوران استعمار، تمرین و مبارزه با شمشیر و سلاح‌ های لبه تیز را ممنوع کردند و مجازات این گونه تمرینات مرگ بود (البته دولت اسپانیا برهمه جزایز فلیپین تسلط نداشت).اما این عمل باعث شد تا هنرجویان اسکریما با یک ایده خلاقانه چوب را جایگزین شمشیر کنند و اصول به دست گرفتن سلاح، قدم‌ها، ضربات و دفاع ‌ها همگی به صورت کامل از شمشیر به چوب منتقل شد.

این تغییر نقطه عطفی در تاریخ اسکریما بود و باعث شد اسکریمادور ‌ها متوجه شوند برخی حرکات، قفل ها و ضربات، با چوب قابلیت اجرا بیشتری دارند.

 با درک بیشتر کارایی چوب، کاربرد چاقو کوتاه نیز تغییر کرد و از چاقو به روش‌های کشنده ‌تر و پویا تر استفاده شد. پس از مدتی اسکریمادور ‌ها شروع به ترکیب حرکات چاقو (خنجر) و چوب کردند. نکته قابل تامل درباره اسکریما حفظ روحیه مبارزه طلبی و خشونت در استفاده از سلاح سرد است.

چاقو کالی

در طول تاریخ، مهاجرت و حمله قبایل مختلف از جمله اعراب، چینی‌ها، ژاپنی‌ها و همان طور که گفته شد  اسپانیایی‌ها، بر نوع سلاح ها و شیوه استفاده از آن ها تاثیر گذار بوده است.

در سال ۱۸۹۸ اسپانیا از آمریکا شکست خورد و فیلیپین و جزایر وابسته به آن تحت کنترل آمریکا‌یی ‌ها قرار گرفت. دولت آمریکایی برخلاف اسپانیایی‌ ها محدودیت اسکریما را کاهش داد و قوانین جدیدی بوجود آورد.   این امر باعث شد تا فیلیپینی ‌ها به صورت مسالمت آمیز حکومت آن ها را بپذیرند.

نکته مهم دیگر در این زمان تبادل تکنیک سلاح سرد و بوکس غربی بود. با فرا گرفتن تکنیک های بوکس غربی و آوردن آن در غالب اسکریما، تکنیک‌های دست خالی نیز بطور گسترده ‌ای تغییر کرد، به طوری که امروزه به بخش جدایی ناپذیر سبک ‌های مختلف اسکریما تبدیل شده است.

در زمان جنگ جهانی دوم نیز روایت‌ هایی از مبارزه با سلاح سرد و شمشیر (بصورت چریکی) با ژاپنی ها نقل شده است. پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، فیلیپین به طور رسمی اعلام استقلال کرد.با مهاجرت کارگران فیلیپینی به آمریکا (مناطق هاوایی و کالیفرنیا) در سال ۱۹۲۰ ، اسکریما در غرب شناخته شد و مبارزانی که در جنگ ‌های خونین فیلیپین حضور داشتند شروع به اجرای حرکات نمایشی و مبارزات کنترل شده کردند.

حضور اسکریمادور ها در غرب زمینه‌ای شد تا از سال ۱۹۶۰ آموزش اسکریما (آرنیس) به خارجی ها نیز رونق گیرد. یکی از مشهور ترین افراد، استاد بزرگ تری لیم بود که مدرسه هنر های رزمی خود را در استرالیا بنا نهاد. امروزه اسکریما به عنوان ورزش ملی فیلیپین شناخته میشود.

در دهه های اخیر علاقه به اسکریما به دلیل کاربردی بودن آن در درگیری‌های خیابانی و دفاع شخصی بسیار افزایش یافت و این امر سبب شد تا شاخه‌ های گوناگونی از اسکریما در سراسر جهان به وجود آید. این سبک‌ ها علاوه بر قواعد پیشین، فنون قفل کردن، حمله سریع و آسیب رساندن در کمترین زمان را مورد توجه قرار داده است.

 یکی از موفق ترین و معروف ترین گسترش دهندگان اسکریما در سراسر جهان استاد فقید رنه لاتوسا است. وی با آموزش در انگلیس و آمریکا به شهرت رسید و یکی از شاگردان ارشد وی به نام بیل نیومن با حضور در کلاس های وینگ چون اروپا شروع به آموزش وینگ چون کاران کرد.

استاد رنه لاتوسا

اسکریما، خشونت و کاربردی بودن خود در را از گذشته حفظ کرده و در طول زمان در تبادل تکنیک با شاخه های دیگر، خود را به روزسانی کرده و یکی از کامل ترین استایل های موجود می باشد.

آموزش اسکریما در ۱۰ جلسه

 


ترجمه و گرد آوری شده توسط گروه سیفو

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *