آخرین اخبار, مقالات

چام کیو: فرمی برای دفاع شخصی

چام کیو

فرم چام کیو

در این مقاله قصد داریم تا فرم دوم وینگ چون که با نام چام کیو شناخته میشود را بررسی کنیم و فلسفه پنهان این فرم کاربردی را برا شما شرح دهیم



همان طور که قبلا اشاره کردیم وینگ‌ چون شامل چهار فرم بدون سلاح (سیو لیم تائو، چام کیو و بیوچی) و دو فرم با سلاح ( لاک دیم بون و بارت چام دائو) است.

فراموش نکنید یک هنرجو باید بداند چگونه و برای چه یک فرم را تمرین میکند.

چام کیو در لغت به معنای یافتن/ در جستوجوی پل است.

چام (尋) معنای جستوجو، به دنبال چیزی گشتن و اکشتاف را دارد

کیو (橋) به معنای پل و راه ارتباطی می باشد

بخش اول

همانطور که در مقاله سیو لیم تائو اشاره شد در ابتدا وینگ چون شامل یک فرم کلی به نام سیو لیم تائو بوده است و پس از مدتی این فرم طولانی تقسیم شده و به سه فرمی که امروزه می بینم تبدیل شده است.

مقاله سیو لیم تائو را اینجا بخوانید

چام کیو نیز همانند فرم سیو لیم تائو در راستای فلسفه تائوئیسم قرار دارد و ما را به بی شکلی و پیروی از غرایز طبیعی سوق می دهد. اما در چام کیو قدم ها و ضربات پا به حرکات ایستای سیولیم تائو افزوده می شود. زوایه های جدیدی برای دستان افزوده پدید می‌آید و هنرجو می‌آموزد تا دستان به صورت جدا از هم تکنیک ها را اجرا کنند.

هنرجویان پیش از شروع چام کیو باید به مهارت لازم در اجرای کامل فرم سیو لیم تائو، چرخش‌ها (انتقال نیرو)، انواع قدم ها (مستقیم،۴۵ درجه و۹۰ درجه)، ضربات پا و غیره رسیده باشند. در سیو لیم تائو تمام حرکات بصورت ثابت و در جهت درک خط مرکزی بدن(center line) است. اما در چام کیو هنرجو انتقال نیرو و حرکت به همراه دفاع و حمله را فرامی گیرد.

علت نام گذاری چام کیو را با توجه کلمه‌ای که معنای پل می دهد می توان به دو صورت بررسی کرد:

پلی که میان هنرجو و حریفش ساخته می شود

این پل می تواند از طریق اتصال دستان و یا پا ها ایجاد شود، درحقیقت هنرجو یاد می گیرد با شناخت صحیح فاصله با حریفش (یکی از فواصل پنج گانه) با او اتصال برقرارکند و با استفاده از چرخش ها و قدم ها حریف را دنبال کند و یا با قدم صحیح فاصله را تغییر دهد.

همچینین هنرجو تکنیک های تخریب تعادل و نفوذ به خط مرکزی را تمرین می کند تا موقعیت دفاعی حریف را تخریب کند.

با تمرین چام کیو درک کامل تری از قدم های خطی و حرکات دایره‌ای پیدا می کنید و می توانید انرژی درونی خود را کشف کنید و با استفاده از نیرو، وزن بدن خود به درستی کنترل یا منتقل کنید. این نیرو در چین باستان با نام چی شناخته می شد.

در اجرای حرکات چام کیو هنرجو باید بتواند تمام عضلات خود را با هم هماهنگ کند تا نیروی اصلی خود را کشف کند؛  برای مثال در بخش اول، هنگام چرخش با لانسائو، تنها نیروی دست کافی نیست و باید با هماهنگی عصب و عضله بصورت درست و با نیروی وزن بدن چرخش را انجام داد.

در ابتدا شاگردان در این مرحله پس از چرخش تعادل خود را از دست می دهند. پس با تمرکز و تمرین مدوام می توان بهترین نتیجه را گرفت.

با تمرین بیشتر چام کیو، تعادل و قدرت چرخش و استفاده از نیروی حریف در هنرجو افزایش می یابد. تاکیید این فرم به استفاده از حرکات پا ها و انتقال نیرو به شما کمک می کند تا درشرایط سخت و درگیری با بهره گیری از قوانین “یین و یانگ” بصورت غریزی از Footworks (حرکات پا) استفاده کنید.

پلی که میان فرم سیو لیم تائو و بیوچی ساخته می شود

در حقیقت چام کیو بخش اتصال دهده تکنیک های ابتدایی و پیشرفته به یکدیگر در نظر گرفته می شود.

از سوی دیگر چام کیو راهی برای دفاع شخصی و مبارزه را به ما می آموزد. علاوه بر نیروی تخریبی که وزن شخص ایجاد میکند، حرکت به سمت مرکز ثقل حریف باعث می شود حرکات وی محدود شود و نقاط آسیب پذیر حریف بدون دفاع بماند.

تکنیک های پا همگی برای تخریب مفاصل پای حریف طراحی شده اند. همچین در این فرم ضربات به نقاط حساس و حیاتی مانند چشم و نای نیز به کار می رود.

با افزایش درک هنرجو، از طریق سه مفصل موجود در دست (مچ، آرنج و شانه) می تواند پل درستی میان خود و مهاجم ایجاد کند. و همین سه مفصل حریف را کنترل و یا از کار می اندازد. پس گام نخست مانند قوانین پایه وینگ چون ایجاد یک پل صحیح بین ما و حریف است.

از نظر داخلی نیز چام کیو هنرجو را برای تمرینات حسی مانند پونسائو و چی سائو آماده می کند؛ به گونه‌ای که شخص یاد می گرد دستان به صورت جداگانه و براساس غرایز عکس العمل نشان دهند.

سیو لیم تائو را میتوان مانند آفرینش و تولد، ساده در نظر گرفت، و چام کیو را نقطه حرکت و پویا شدن این آفرینش. درست مانند کودکی که قابلیت حرکت، جستوجوکردن و تجربه کردن را با گام برداشتن شروع میکند.

سیو لیم تائو نقطه شروع و ابتدای مسیر را به هنرجو نشان می دهد و چام کیو او را قادر می سازد در مسیر نامشخص تائو قدم بردارد.

درپایان، چام کیو پلی برای تعادل و همبستگی است.

آموزش فرم چام کیو


گردآوری شده در گروه سیفو

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *