آخرین اخبار

سیفو کیست؟!

سیفو

سیفو کیست؟!

حتما شما هم اصطلاح سیفو یا شیفو(师父) را شنیده اید. اما تفاوت این دو واژه چیست؟ و به چه کسی سیفو میگویند؟

بطور کلی به اغلب اساتید هنرهای رزمی در چین لقب سیفو می دهند. در این مقاله خرد قصد داریم تا محتوا این کلمه را بررسی کنیم.


در اولین قدم باید دید که معنی دو کلمه سیفو و شیفو چیست:

سیفو: یک اصطلاح در زبان کاتونی به معنا مربی،استاد و پدر است.

شیفو: یک اصطلاح در زبان ماندارین به معنی استاد و متخصص است.

اگرچه تلفظ و معنی آنها شبیه به یکدیگر است اما کاربرد‌هایی کاملا متفاوتی دارند.

اصطلاح شیفو به معنی استاد برای احترام به تجربه و مهارت شخص، به او داده میشود. برای مثال این اصطلاح برای یک استاد نجار و یا بنا ماهر بکار میرود.

اما اصطلاح سیفو مخصوص رابطه شاگرد و استاد است و درحقیقت خط نامرئی پدر و پسر در هنر رزمی را نمایش میدهد و به همین علت سیفو را پدر معنویی مینامند. پس اصطلاح سیفو فقط میان یک شاگرد و استاد شکل میگیرد برای مثال شاگر یک نجار استاد خود را سیفو خطاب میکند اما مشتری مغازه چنین نمیکند.بطور کلی شیفو یک اصطلاح است که برای گروهی از افراد(اساتید) جامعه مانند رانندگان ، کارگران، هنرمندان و بناها در نظر گرفته میشود.

سیفو در وینگ چون کونگفو

همانطور که گفته شده واژه سیفو برای بیان احترام استاد از سوی شاگردان استفاده میگردد(همانند واژه سنسی در ژاپنی). اما رسیدن به مرحله سیفویی ساده نیست و فقط با تمرینات رزمی و بدنی به این جایگاه نمیتوان رسید. سیفو شخصی با یک تجربه کامل آموزشی است کسی علاوه بر توانایی اداره یک کلاس میتواند مربیان و شاگردانی در درجات بالا را هدایت نماید و تجربیات خود در زمینه وینگ چون به آنها منتقل کرده تا در گسترش وینگ چون کوثر باشد. قبل از مرحله سیفویی شاگردان به او دای سیهینگ یا بردار یزرگتر خطاب میکنند.

بطور کلی پنج ویژگی کلی برای شخصی که سیفو نامیده میشود باید در نظر گرفت:

۱- مهارت در اجرا فنون

۲- توانایی درک ریشه و علت اجرا فنون

۳- توانایی هدایت کردن شاگردان گوناگون در همه ابعاد

۴- مسئولیت پذیری بالا

۵- توانایی گسترش تمرینات و تکنیک ها

همانطور که مشخص است سیفو فرا تر از یک نام و لقب برای فرد است و شخصی که به این درجه میرسد باید سفر درونی را تجربه کرده باشد و توانایی و ویژه های خود را در همه ابعاد شخصیتی گسترش دهد تا بتوان او را سیفو خطاب کرد.

هر شخص آموزش دهنده یا مدرس نمیتواند به خود لقب سیفو را بدهد بلکه طبق سنت های چینی و هنر های رزمی این لقب توسط استادی با درجه بالاتر و یا تایید اساتید دیگر هنر های رزمی در مراسمی خاص به او اعطا میشود و از ان پس هنرجویان او را سیفو صدا میکنند.

باید به این نکته هم توجه کرد که رابطه بین هنرجویان تغیر نمیکند. برای مثال کسی که زیر نظر یک دای سیهینگ تمرین میکند، زمانی که استاد او به سیفو تبدیل میشود او همچنان او را دای سیهینگ صدا میکند. زیرا چگونه یک برادر بزرگ تر میتواند پدر شما هم باشد؟!  اما هنرجویان جدید مدرسه مربی را سیفو خطاب میکنند.در هنر های رزمی سنتی چینی تنها یک سیفو برای شخص وجود دارد که او را بدون نام و نام خانودگی صدا کرده و بطور خالص برای صدا زدن بصورت شخص ثالث به او “سیفو” میگوید.

در پایان سیفو تنها یک درجه یالقب رزمی نیست؛ سیفو نشانه‌های واقعی یک پدر را برای هنرجویان خود دارد و تمام تلاش خود را میکند تا آنها را در همه ابعاد رشد دهد و به افرادی مفیدی تبدیل کند ، همچنین یک سیفو تلاش میکند به بهترین شکل وینگ چون را به هنرجویان خود آموزش دهد تا در اینده وینگ چون و هنرزرمی را حفظ کرده و نسل به نسل انتقال دهد.

“انتخاب استاد خوب برای هنرجو سخت است؛ اما انتخاب یک هنرجو خوب برای استاد سخت تر است.”
                                                                                                        استاد بزرگ ایپ من

گردآوری شده در گروه آموزشی سیفو
۵/۵ - (۱ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *