آخرین اخبار, بنر, مقالات, مهمترین عناوین خبری

تاریخچه وینگ چون کونگ فو

تاریخچه وینگ چون

وینگچون در لغت به معنای “بهار زیبا” ، “بهار جاودان” است.

داستان پیدایش وینگچون با یک انقلاب بزرگ و جنگ داخلی درقرن شانزدهم شروع میشود. جایی که  دودمان مینگ به وسیله افراد سرزمین منچوری از بین رفت و پادشاهی چینگ بر سرزمین چین حاکم شد.  با توجه حمایت راهبان معبد شائولین( 少林寺 )از سلسله مینگ افراد منچوری به معبد شائولین حمله کردند و آنجا را به آتش کشیدند. در این حمله اکثر استاتید و هنرجویان کشته شدند و کتابخانه و دست نوشته ها نیز نابود گردیدند . دراین میان چند تن از اساتید موفق به فرارشدند و درشهرهای مختلف پنهان شدند ، درحقیقت حمله به معبد شائولین تاثیر بسیاری بر گسترش کونگفو و هنرهای رزمی داشت.

یکی از این اساتید راهبه ای به نام  اِنگ مویی بود که پس از حمله افراد منچوری از معبد گریخت و مخفی شد، او در این مدت با گسترش و تقویت تکنیک ‌های خود و همچنین با مشاهده مبارزه مار و درنا(در برخی منابع روباه سفید ومار) سبکی را ابداع کرد که از فرم های نمایشی گذشته استفاده نمی کرد و بسیارسریع وکارآمد بود.

ییم وینگ چون در شهر کوآتن به دنیا آمد و بعد از  فوت مادرش، با پدرش یی لی که هنرجوی معبد شائولین بود، تنها زندگی می‎کرد. پس از اینکه پدر وی تحت تعقیب دولت قرار گرفت آنها کوآتن را ترک کردند و در دامنه های کوه تای لونگ مخفی شدند و یی لی پدر وینگ چون مشغول تجارت شد.

 

پس از مدتی وینگچون به دختری زیبا تبدیل شد که این امر باعث مزاحمت یکی از ارازل آن منطقه شد، که جثه بزرگی داشت،او میخواست ییم وینگ چون را به ازدواج با خود وادار کند و به او تا بهار سال بعد فرصت داد تا این پیشنهاد را قبول کند. در این زمان بود که برای اولین بارییم وینگ چون استاد اِنگ مویی را دید . استاد انگ مویی او را باخود به معبد برد و به او سبک جدید خود را آموزش داد. ییم وینگچون در زمینه هنر های رزمی با استعداد بود و به سرعت فنون رزمی را فراگرفت.

بهارسال بعد وقتی ییم وینگچون مرد زورگو را دید او را به مبارزه دعوت کرد و از او خواست اگر بتواند اورا شکست دهد مرد باید از ازدواج با او منصرف شود، مرد قدرتمند که از پیروزی خود مطمئن بود قبول کرد. ییم وینگچون با استفاده از فنونی که آموخته بود درمدت کوتاهی مرد قدرتمند را شکست داد و مرد جوان نیز از ازدواج با او منصرف شد.

سپس ییم وینگ با عشق اصلی خودت یعنی شخصی به نام لئونگ بک چو ازدواج کرد و تمام فنونی که ازاستاد اِنگ مویی آموخته بود به وی آموخت. پس از مرگ پدر وینگچون آنها روستا را ترک کردند و به شهر ژاوکینگ در ایالت گوانگ ‌دونگ رفتند و مدرسه سری خود را بنا کردند.

لئونگ بک به افتخار همسرش نام این سبک رزمی را وینگ چون نهاد.

طبق شواهد اولین شاگر لئونگ بک چو شخصی به نام لئونگ لان کیو بود که او نیز فنون رزمی را به یکی از اعضای گروه اپرا که بر روی قایق زندگی میکرد آموخت نام این شخص وونگ وابو  بود. ونگ وابو این هنر رزمی را به بقیه اعضای اپرا نیز آموخت دو تن از این افراد لئونگ لی تای و چی  شین(آشپزقایق) بودند. در حقیقت این سه شخص نقش مهمی در نظم بخشیدن به فرم ها و حرکات وینگچون داشتند.

اعضای این گروه برای اجرا اپرا هموراه در حال سفر بوند در یکی از سفرها، شخصی به نام لئونگ جان این هنر را از آنها فرا گرفت لئونگ جان یک دکتر گیاهی در فوشان بود.در داستان ها آمده است که وی به اسرار درونی وینگچون پی برده و به یک استاد مشهور کنگفو تبدیل شده بود. لئونگ جان با اساتید  سبک های مختلف رزمی مبارزه کرد و هرگز شکست نخورد.  او وینگچون را به افراد کمی آموزش میداد از جمله این افراد پسران وی وشخصی به نام چان واه شان بود، چان در کنار آموزش پزشکی هنررزمی را نیز از استاد بزرگ لئونگ جان آموخت.

چان واه شان تا پایان عمر خود به آموزش وینگچون پرداخت وی در سن ۷۰ سالگی آخرین شاگرد خود را پذیرفت، نوجوانی به نام ایپ من.

ایپ من آموزش وینگ چون را در سن دوازده سالگی زیر نظر استاد چان واه شان آغاز کرد پس از مرگ استاد چان وی ادامه فرایند آموزش را تحت نظر یکی از پسران استاد بزرگ لئونگ جان به نام لئونگ بیک گذراند.در حقیقت شهرت و محبوبیت سبک وینگ چون بخاطر تلاش استاد بزرگ ایپ من است ؛ کسی که آموزش وینگچون از حالت انحصاری و مخفیانه خارج کرد و شاگردان بسیاری تربیت کرد شاگردان وی نیز وینگچون را در سراسر جهان پخش کردند. گرند مستر ایپ من شگردانی بسیاری داشت که معروف ترین آنها بروس لی رزمی کار و هنر پیشه معروف سینما است.

زندگی نامه استاد ایپ من

یکی از آخرین شاگردان استاد بزرگ ایپ من شخصی بنام لئونگ تینگ بود وی بخشی از اموزش های خود را نیز تحت نظر شاگرد ارشد استاد ایپ(لئونگ شونگ) گذراند.وی پس از اینکه آموزش های خود را به پایان رساند در هنگ کنگ مدرسه هنر های رزمی خود رابناکرد(wing tsun)

 

استاد لئونگ تینگ برای معرفی وینگچون نمایش بسیاری اجرا کرد حتی نمایش های او در سطح دانشگاه ها نیز برگزار میشد. او همچنین فعالیت هایی در زمینه سینما و کارگردانی داشت. نمایش های وی باعث تا هنرجویانی از سراسر جهان مشتاق آموختن هنر رزمی او شوند وبه هنگ کنگ سفر کنند.

برای اولین بار استاد لئونگ تینگ به همراه شاگرد ارشد خود سیفو کیت کرنشپشت در سال ۱۹۷۵ به آلمان سفر کرد و از نزدیک جمعیت بالای شاگردان خود را دید.

 

(از دیگر شاگران گرند مستر ایپ که شهرت کسب کردند میتوان به وونگ شان لئونگ ، ویلیام چانگ ، چیو تزچان و پسران ایپ نام برد.)

 

 

 

 

آموزش رایگان وینگ چون کونگفو

استاد کرنشپشت

کیت رونالد کرنشپشت در سال ۱۹۴۵ در آلمان متولد شد. وی از زمان نوجوانی شروع به فراگیری هنرهای رزمی پرداخت. این هنرها شامل کشتی و هنر های رزمی آسیای شرقی بود. وی همچنین از شاگردان نزدیک استاد لئونگ تینگ نیز بشمار میرود.

استاد کرنشپشت در سال ۱۹۷۹ سازمان اروپایی وینگچون را بنا کرد.

EWTO (European WingTsun Organisation)

 

استاد امین بوزتپ

امین بوزتپ درسال ۱۹۶۲ در ترکیه متولد شد. هنگامی که او چهار سال سن داشت خانواده او به آلمان مهاجرت کردند. وی از سنین نوجوانی به ورزش های رزمی علاقه مند بود و در رشته های موی تای ، جودو، جوجیتسو و بوکس فعالیت کرده بود. او در سن هجده سالگی با وینگچون آشنا شد. وی یکی از شاگردان استاد لئونگ تینگ و استاد کرنشپشت است.

پس از مدتی امین ازسازمان wt  جداشد و سازمان خود را بنا کرد.

Emin Boztepe Martial Arts System (EBMAS)

تاریخچه وینگ چون در ایران

وینگ چون کونگ فو در سال ۱۳۷۲توسط  سی فو فیروز قهرمانی در ایران معرفی شد.ایشان در آن زمان یکی از اعضای سازمان جهانی وینگ چون و از شاگردان کرنشپشت در آلمان بودند. وینگچون بعنوان یک سبک جدید در ایران شاگردان زیادی را به خود جذب کرد ازجمله شاگردان سیفو قهرمانی رضا خیبری، علی محبوبی ، برادران فتحی، برادران رستمی ، برادران کرمی ، آقایان حسین قربانخانلو ، کورش گیلانی ، اردشیر محمدی نژاد ، سعید قهرمان بیک ، شیرویه حسن زاده، کامران پیرنیا و……اشاره کرد.

پس از مدتی این افراد به علت مشکلاتی از ایشان جدا شده و نماییندگی شاخه های مختلف را در دست گرفتند.

سیفو قهرمانی در سال ۱۳۸۹ سبک وو وی تائوWUWEI TAO را بنیانگذاری نمودند.

سیفو شیرویه حسن زاده نمایینده Ewto

سیفو پیرنیا نماینده وینگچون سنتی

دای سیفو قربانخالو بنیانگذار   EBMAS ایران


 

جمع آوری شده توسط گروه آموزشی سیفو

۴.۷/۵ - (۷ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “تاریخچه وینگ چون کونگ فو

  1. هادی بلوکی گفت:

    سلام و درود
    ضمن عرض تسلیت سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع )
    شما زیر نظر کدوم سازمان جهانی معتبر یا فدراسیون توی ایران فعالیت میکنید چرا توی ایران هر کس ساز خودشو میزنه ؟ بهتر نیست دست ب دست هم داده تا بتونیم آینده ای بهتر داشته باشیم

    با تشکر از شما

    1. admin گفت:

      سلام و عرض ادب
      ما با محوریت دای سیفو حسین قربانخانلو تا چندی پیش نماینده سازمان جهانی ابماس بودیم که به دلیل هزینه ها، پس از دریافت درجه ۵ دای سیفو و دریافت مقام مستری از گرند مستر امین بوزتپه، به ناچار از ایشان جدا شدیم و در حال حاضر ما با همان معلوماتی که دای سیفو حسین تا درجه ۵ تکنسینی فرا گرفته اند کار میکنیم. برای منظم کردن این تشکیلات نام گذاری کردیم و سازمانی با نام وینگ چون ایران به ریاست دای سیفو حسین تاسیس کردیم اما چیز جدیدی به داده های خود اضافه نکردیم و همان روش قبل را در پیش رو داریم. در رابطه اتحاد وینگ چون کار ها هم ما موافق نظر شماییم. اما عملا همچین کاری امکان پذیر نیست. ما حتی سعی کردیم آکادمی وینگ چون تاسیس کنیم و از همه رشته های وینگ چون دعوت کنیم کلاس برگزار کنند و مخاطب بتواند همه وینگ چون ها را ببیند و خود اقدام به انتخاب کند. اما در همین مرحله هم نارضایتی مشاهده کردیم و محدودیت هایی سر راهمان بود. البته ما همچنان پیگیر هستیم و به امید خدا حتما همچین آکادمی را افتتاح خواهم کرد آن هم با حضور همه اساتید. شاید توانسته باشیم قدمی برای وینگ چون ایران برداشته باشیم

    2. رضا بهرامی گفت:

      سلام به جز وونگ شون لئونگ بقیه سبک ها همه من در آوردی و تحریف شده است خواهشا در مورد وونگ شون لئونگ و ۱۲ شاگردش تحقیق کنید تا ببینید کرنشپشت و لئونگ تینگ و امین و همه اینا در مقابل استادی مثل فیلیپ باید چیزی نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *