مقالات

ریشه ووسائو

مانسائو ووسائو یک حرکت معنوی

آیا تا بحال به شکل گارد دست وینگ چون دقت کرده اید؟

فکر میکنید علت اصلیه این حالت عجیب دستان بغیر از تشکیل مثلث و یا اهداف فیزیکی و رزمی چه باشد؟؟

ووسائو تنها یک سنسور آماده برای تشخیص حمله حریف نیست!در واقع علت اصلی تشکیل این حالت در گارد رزمی یک علت معنوی بوده است!!


حکیمان شرق مخصوصا هند و چین برای ارتباط با آسمان از حرکات فیزیکی استفاده می کردند. در واقع هر حرکت بدن برای آنها ارزشی الهی داشته است و در طول زندگیشان حتی حرکات بدنشان را با اصول معنوی تطبیق می دادند.

این حرکات دست یا نمادها در چین (هه شی) و به زبان سانسکریت اصیل (مودرا) نام دارد.
این واژه معادل فارسی ندارد و برگردان آن تقریبا به معنی اشاره یا سمبل بدنی است.
مودرا ژستی نمادین است که در مینیاتورهای هندوها و آثار هنری بودایی، چینی، ودایی دیده می‌شود. مودراها حرکات ظریف فیزیکی-روانی هستند که قوه ی درک را تقویت کرده،سطح آگاهی و هوشیاری را توسعه می دهند و عمق می بخشند. طبق تحقیقات دانشمندان مودراها بطرز عجیبی باعث پیوند عصب دست و مغز میشوند و در نتیجه عملکرد مغز را برای دستیابی به تمرکز خالص افزایش می دهند.

مودراها انواع مختلفی دارند، که تنها سینه به سینه از استاد به شاگرد آموخته می شد و آثار انها بصورت نماد در هنرهای تجسمی باستان به نمایش گذاشته می شد.

مودراها فقط محدود به چین و هند نمیشود بلکه ادیان بزرگ همچون اسلام نیز در نماز حالتی از مودرا را با نام قنوت تجربه می کنند، یعنی حالتی از دست برای ارتباط با آسمان.

تمرینات مودرا در واقع اشاره بدن به تفکر قلبی اشخاص بوده و طبق حکمت باستانی چین این حالات بسیار پیشرفته ، برای تقویت قوای روحی انسان شناخته میشد. چینیان به انرژی درونی به نام ( چی ) اعتقاد دارند که در هند از آن با عنوان (پرانا) یاد می شود. این انرژی در بدن با چرخش خود مداری ایجاد می کند که در طب سوزنی از آن استفاده میشود.

 

مودراها وضعیتی در بدن ایجاد میکند که این مراکز و کانالهای انرژی فعال شده و بین بدن فیزیکی و روان انسان ارتباط عمیقی برقرار کنند. از نظر علمی مودرا باعث ارتباط ذهن آگاه با ناخودآگاه می شود و شخص میتواند بمرور غرایز حیوانی خود را تحت کنترل درآورد.

درک عمیق سیستم عملکرد مودرا احتیجاح به صرف وقت و مطالعه در عرفان چینی و هندی دارد که در این نوشتار نمی گنجد. اما مطلب اصلی ما مودرای (وو سائو) است که در گارد وینگ چون مشاهده می کنیم.

این مودرا با نام (اشاره به آسمان) از اصلی ترین حرکات معنوی در میان کاهنان چینی است. بنوعی اشاره به هفت آسمان و عالم بالاتر و خالق هستی دارد.حکیمان بزرگ چینی با انجام این وضعیت دستها خود را از لحاظ انرژی درونی و ذهنی با خالق هستی ارتباط میدادند وسپس شروع به انجام فعالیت های معنوی مینمودند و یا شاگردان خود را راهنمایی میکردند.

بانوی خالق وینگ چون خانم (ng mui ) قبل از خلق این سیستم رزمی یک کاهن شائولین بود و با دانش مودراها کاملا آشنا و عجین. این بانوی خردمند سیستم خود را بر پایه (نرمی در برابر سختی و سختی در برابر نرمی) یعنی همان قانون خالق هستی برای نظم طبیعت استوار کرد. او از تمرکز ذهنی و معنوی بالایی برخوردار بود و اصول معنوی و عرفانی خود را در لابلای تک تک حرکات وینگ چون پنهان کرد. بانوی خالق وینگ چون آن را با مودراها و نمادهای معنوی تزیین کرده است، در واقع حرکات وینگ چون تنها حرکات رزمی نیستند بلکه اگر کمی در باره ی آنها تحقیق کنیم به معانی عمیق عرفان چینی دست پیدا میکنیم.

 

سیهینگ فرشاد رنجبر

 

۵/۵ - (۴ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *