آخرین اخبار, مقالات

چی سائو؛ روش تمرین حواس

 

چی سائو

یکی از روش های خاص وینگ چون که هدف آن افزایش عکس العمل و شبیه سازی درگیری در فاصله نزدیک است چی سائو نام دراد و می توان آنرا یک روش تمرینی عصب و عضله ای ویژه نامید.

چی سائو(黐手) در لغت به معنای دستان چسبان یا دستان چسبنده است.

آموزش چی سائو:

چی سائو به طور معمول پس از فرم چام کیو و در درجات متوسط، جایی که هنرجو پایه های چی سائو یعنی دانچی ها و پون سائو را گذرانده باشد آموزش داده می شود.

بنابر این پیش نیاز شروع چی سائو، فرم های سیو نیم تائو و چام کیو و دانچی های پنج گانه و همچنین لات سائو ها می باشد.

فلسفه و ماهیت چی سائو:

با توجه به تاریخچه و پیشینه وینگ چون کونگفو می دانیم که بخش عمده فلسفه وینگ چون را تائوئیسم تشکیل می دهد.

همانطور که در مقالات گذشته اشاره شد، اصول زیران ( 自然 )  /  وو وی(无为 )   یکی پایه های تائو است که بطور مشهودی در چی سائو نمود میابد

مطالعه مقاله تائوئیسم

می توان چی سائو را یک روش تمرینی در نظر گرفت که به شما کمک می کند که در شرایط خطرناک و درگیری ها بصورت ناخودآگاه عمل کرده و در فاع ها و عکس العمل ها، واکنش سریع از خود نشان دهید.

اما خب علت این روش تمرینی خاص وینگ چون چیست؟

یک آزمایش ساده می تواند به شما کمک کند تا این موضوع را بهتر درک کنید:

یک برگه کوچک و یا یک قطعه کاغذ کوچک بردارید. از شخصی بخواهید تا زمانی که دو انگشت شما آماده گرفتن این برگ است بدون اطلاع قبلی آن را رها کند (پس از رها شدن نباید خم شوید). این آزمایش را چند بار تکرار کنید. آیا گرفتن برگه ساده است؟

همانطور که می دانیم سیستم عصبی ما یک سیستم فوق العاده پیشرفته و سریع است . تمام اطلاعات مهم توسط مغز کنترل و پردازش می شود و داده های پاسخگونه به اندام ها  باز می گردد. گیرنده های عصبی چشم زمانی که رها شدن کاغذ را می بینید اطلاعات را دریافت کرده به مغز می فرستد و پس از تفسیر اطلاعات، مغز پیام گرفتن را به نورون های حرکتی و سپس به انگشتان شما ارسال میکند و عضلات دست شما یکی پس از دیگری منقبض شده تا عمل انجام شود. همه اینها ظرف کمتر از یک ثانیه اتفاق می افتد. اما همچنان بنظر می آید ما کند عمل میکنیم.

حال بیایید فرض کنیم دست شما به یک وسیله بسیار گرم برخود می کند. آیا مغز شما در این زمان در حال تفکر و تفسیر داده است یا شما بلافاصله حتی بدون دیدن جسم گرم نیز دست خود را می کشید؟

تفاوت عملکردی در یک درگیری خیابانی مربوط به همین چند صدم ثانیه است جایی که وینگ چون با پشتوانه طراحی علمی خود یک روش تمرینی فوق العاده را پیشنهاد می دهد.

با مثال ساده وتوضیحات علمی بالا باید درهای جدیدی از چی سائو برای شما باز شده باشد و بخشی از فلسفه آن را برای شما توضیح دهد. اما هنوز سوال اصلی این است که چرا روش به این صورت طراحی شده است؟

در درگیری واقعی هیچگاه دستان به این صورت روی هم قرار نمیگیرند و لوپ چی سائو تکمیل نمیشود . مسئله مهم این روش این است که چی سائو توانایی حسی، حرکتی، عضلانی شما را بهبود می بخشد و هرگز به دنبال ساختن یک لوپ تکراری نیست. البته در این نوع تمرین، شما، نقش استاد شما و حریف تمرینی شما بسیار مهم است.

 نکته قابل تامل نحوه بکار بستن این روش آموزشی است.  درحقیقت چی سائو یک پل و رابط بین مهارت ها و بکار بستن آنها است.

ماهیت چی سائو را می توان اتصال دست ها در حالت دوار توجیه کرد، البته که این توضیح کامل نیست.

چی سائو(پون سائو) با تغییر دستان از حالت تان سائو و بونگ سائو با کمک حرکت فوک سائو و نیروی حریف تمرینی شما این چرخش های شکل میگیرد. پس بخش اولیه و مهترین نکته این روش تمرینی، شناخت نیروی حریف است نه اجرای لوپ به صورت پیشفرض وتکراری.

در وینگ چون مدرن، حرکات دست علاوه بر حرکات دایره‌ای به اطراف نیز میچرخند و البته حرکات دایره‌ ای عمقی نیز صورت می گیرند. این کار باعث ایجاد لوپ به صورت کروی و سه بعدی می شود. در مراحل اولیه، حملات و تکنیک ها فقط به صورت ثابت اجرا می شوند و در ادامه دستان به صورت ضربدری و با ترکیب با قدم ها، حملات را گسترس     می دهند و در نهایت با ضربات پا (چی گرگ) این تکنیک ها وارد مرحله پیشرفته می شوند.

نکته مهم در اجرای تکنیک ها تنوع و کاربردی بودن آنهاست، به گونه ای که هنرجو با ضربات همه سبک ها آشنا گردد. پس تنها تمرین کردن در استایل وینگ چون و اجرای ضربات آن کافی نیست و باید برای گسترس مهارت ها حالت های مختلف را به چالش کشید. ترس از اجرا احرکات خارج از وینگ چون باعث شده تا برخی از وینگ چون کاران توانایی عملی برای مقابله با دیکر استایل ها را نداشته باشند.

نکته دیگر استفاده از مهارت های درک انرژی و نیرو است. تمرین با دستان نفرات مختلف با سرعت، نیرو و تجربه های گوناگون آن ها، به شما کمک می کند که در چی سائو به درک کامل تر و در وینگ چون به سطح بالاتری برسید.

 

چی سائو و مبارزه

یک اشتباه رایج در میان وینگ چون کاران این است که چی سائو را یک روش مبارزه می بینند در حالی که همانطور که ذکر شد چی سائو یک روش تمرینی است و در این روش شما و حریف تان در تلاش برای افزایش مهارت خود هستید. پس موضوعاتی مانند مسابقات چی سائو و… نشان از درک غلط و نادرست از فلسفه آن است.

در چی سائو پس از حمله حریف، شما (ناخودآگاه شما) در تلاش برای یافتن بهترین راه دفاعی و سپس ضدحمله هستید و در مرحله بعد حریف حمله شما را دفاع و سپس از ضد حمله استفاده می کند. این عمل بصورت تکه های پازل بهم ریخته اجرا می شوند و در هر مرحله این تکه ها ترکیب می شود تا هنرجویان  به درک بهتر وسطح بالاتری از چی سائو برسند.

در این زمان ممکن است حریف شما را به زمین بزند و یا گردن و پای شما را بگیرد و درگیری در سطوح مختلف ادامه پیدا کند و دوباره به نقطه اوج برسد.

توجه کنید تمرین تعدادی لوپ تکراری مانند لاپ سائو ،جات چون (پل زدن) و…. در زمان درگیری واقعی به شما کمک زیادی نخواهد کرد و فقط باعث ترس شما از حریف های دیگر می شود.

گسترس تمرینات در سطح بالاتر جایی که تمرین دهنده شما انواع ضربات مشت و لگد ،گرفتن، قفل کردن، زمین زدن و …….. را اجرا می کند، به شما کمک می کند تا در شرایط سخت درگیری واقعی تصمیم گیری های بهتری داشته باشید.

در پایان، چی سائو چیزی جز یک روش آموزشی نیست که با نگرش درست و تمرینات هدف مند می تواند در کنار شبیه سازی های واقعی، درک شما ر ا از نیرو به سطح خارق العاده ای برساند و به شما در زمان درگیری کمک کند.

گردآوردی شده در گروه آموزشی سیفو

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *