آخرین اخبار, بنر, مقالات, مهمترین عناوین خبری

چرا وینگ چون به عنوان دفاع شخصی

تمام کسانی که وینگ چون کار کرده اند بر این باورند این سبک با بقیه سبک ها بسیار متفاوت است و فلسفه موجود دراین سبک آن را بسیار کاربردی کرده است. در ادامه قصد داریم تا در مقاله زیر به بررسی وجه کاربردی و دفاع شخصی وینگ چون بپردازیم.


وینگ چون برخلاف بقیه سبک های رزمی به دنبال امتیاز آوردن در مسابقات، شکستن اجسام سخت و یا انجام حرکات نمایشی (که در واقعیت امکان ندارد) نیست. وینگچون به دور از حرکات نمایشی درجهت آسیب زدن به حریف، کنترل کردن مهاجم و یا ایجاد موقعیت مناسب برای فرار است.

همین ویژگی های وینگ چون است که هر گونه محدویت سنی، وزنی و یا جنسی را در آن  حذف میکند. در حقیقت تکنیک های وینگچون نیاز به انجام حرکات خارق العاده و یا نیروی زیاد ندارند، بلکه در بسیاری از مواقع  از نیروی حریف علیه خودش استفاده میشود.

میتوان گفت وینگ چون واقع گرایانه ترین و علمی ترین سبک موجود در دفاع شخصی است، زیرا نحوه دفاع و ایستادن  آن برای محافظت از نقاط حساس بدن بسیار کاربردی است و ضربات در وینگ چون کونگفو  سریع، مدوام و همراه با آسیب به نقاط حساس حریف است.بنابراین به همین دلیل است که وینگ چون را به عنوان یک دفاع شخصی می توانیم انتخاب کنیم.

تمام  ضربات در وینگ چون به صورت مستقیم و در خط مرکزی بدن اجرا میشود. این امر باعث افزایش سرعت عمل و استفاده بهنیه از همه اندام ها هنگام درگیری میگردد.

در یک درگیری واقعی مهترین مسئله سرعت واکنش های شماست  به همین منظور وینگ چون خط مرکزی که کوتاه ترین و سریع ترین راه است را  پیشنهاد میدهد.

از نظر علمی و طبق یک قانون ساده هندسه (اصل حمار) ” کوتاه ترین فاصله بین دو نقطه خطی است مستقیم که بین آنها رسم میگردد

در وینگ چون اصطلاح خط مرکزی (Center Line) یکی از پایه ای ترین اصول این رشته است که به حرکت و ضربه زدن در مسیر کوتاه تاکیید دارد.

اما این تنها برداشت ناقصی از این اصلاح است. خط مرکزی، نحوه استقرار، نقاط انرژی و بکارگیری صحیح اندام ها را نشان میدهد . برای مثال در وینگ چون، مبارزه بصورت کاملا رو در رو است (بر خلاف بقیه سبک ها که معمولا فقط یک جهت بدن رو به حریف است).

این ویژگی به ما کمک میکند تا همزمان با حرکت آغازین حریف، حمله را شروع کنیم و بجای بلاک کردن و یا جا خالی دادن، به نقاط حساس حریف که در خط مرکزی قرار دارند حمله کنیم.

موضوع دیگر نحوه استقرار بدن و شکل ایسادن است. در وینگ چون استقرار بصورت ثابت و برگرفته از شکل هندسی مثلث (بصورت هرم سه بعدی) است.

شکل خاص مثلث (هرم) یکی از پایدارترین و مستحکم ترین اشکال در طبیعت است و همانطور که در سازه های عظیم (مانند اهرام ثلاثه) دیده میشود، این نوع سازه‌ ها داری استحکام و پایداری بالایی اند.

شما میتوانید مثلث را هنگام گارد گرفتن (مانسائو، وو سائو)، نشست اصلی (ایراس)، نشست یک پا جلو (دوما)، قدم در زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه ببینید. همه اینها باعث افزایش سرعت عکس العمل و ناتوانی حریف در بهم زدن تعادل وینگ چون کار می شوند.

وینگ چون یک استایل ثابت (بدون رقص پا) است، اما این به معنای عدم پویایی و حرکت نیست. شما با تکیه بر اصول و دانش علمی ریاضی و فیزیک، از اناتومی خود استفاده میکنید، به گونه ای که هنگام ضربه و قدم برداشتن از تمام نیرو و وزن خود کمک میگیرید.

مورد دیگری که در یک درگیری خیابانی مهم است نحوه دفاع و حمله است. در وینگ چون، بر خلاف بقیه سبک های رزمی، دفاع و حمله بصورت همزمان صورت میگیرد. بسیاری برا این باور اند که استایل وینگ چون کار بسیار نرم است و همواره در حال خالی کردن نیروی حریف است.                          

در حقیقت فلسفه وینگ چون در مواجه با نیرو، بر پایه فلسفه یین و یانگ (   陰陽 / 阴阳  ) استوار است .و این باور که نسبت به هر مهاجمی باید نیرو را خالی کرد اشتباه است.  وینگ چون کار درمقابل نیروی بیشتر از نیروی خود مرکز بدن خود را تغییر داده و از نیروی حریف علیه خودش استفاده میکند، اما در مواجهه با نیروی کمتر با تمام قدرت ایستادگی کرده و حریف را به عقب میراند.

نکته آخر اینکه در هنگام مواجهه با شرایط سخت و خطرناک نمیتوانیم تنها به چشمان خود اعتماد کنیم و منتظر حرکت فرد مهاجم باشیم. وینگ چون برای این مسئله نیز راهکار جالبی ارائه داده است

استفاده از حواس در درگیری (غریزه)

شما با تمرینات خاص وینگ چون (دانچی، چی سائو) قادر خواهید بود بدون دیدن و تنها با حس کردن دستان و یا پاهای حریف، واکنش لازم را انجام دهید و ماجرا را خاتمه دهید.

جهت مطالعه مقاله حواس کلیک کنید


تمام مطالب فوق الذکر در صورتی قابل اجرا است که شما در باشگاه تلاش کنید و زحمت بکشید ( عرق بریزید). آموختن تمام این مطالب و دانش های موجود در وینگ چون با چند روز و یا چند ماه تمرین بدست نمی آیند، بلکه حاصل سالها تلاش مداوم هستند.

تنها دانستن یکسری اطلاعات تئوری درباره دفاع شخصی، خواندن کتاب هایی با تصاویر شماره گذاری شده و انجام فرم های تکراری بدون شبیه سازی واقعیت، شما را در هیچ مبارزه ای یاری نخواهد کرد و به قول استاد بزرگ بروسلی:

….. این مسائل تحسین دوستان شما را به دنبال دارد ولی باعث ترس شما از دشمنانتان میشود …….

فراموش نکنید کسی که قرار است در یک درگیری خیابانی واقعی مبارزه کند و ازخود و اطرافیان خود محافظت کند، شخص شما هستید.

 


گردآوری شده توسط گروه آموزشی سیفو

۴/۵ - (۵ امتیاز)
بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهی در مورد “چرا وینگ چون به عنوان دفاع شخصی

  1. نوید کلانتری گفت:

    فارق از اینکه رشته های رزمی دیگر از وینگ چون بهتر هستند یا بدتر، این وینگ چون و سبک آموزشی سیفو حلاج دارد من را به هدفم و خواسته ای که از رزمی دارم نزدیک و نزدیکتر می کند.
    در ضمن در هیچ کلاسی ندیده ام که مربی با درجه بسیار بالا مانند سیفو اینقدر در دسترس شاگردان باشد و شاگردان هر لحظه بتوانند از حضور وی سود ببرند.
    به دوستانی که قصد شروع یک ورزش رزمی را دارند پیشنهاد می کنم کلاس های سیفو حلاج را تجربه کنند. قطعا اگر ادامه دهند پشیمان نخواهند شد.

    1. ادمین گفت:

      ممنون از نظرتون

  2. حمیدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر. وینگ چون مخصوص دفاع شخصی هست. نه مبارزه در رینگ یا ام ام آی . و مبارزه خیابانی با رینگ کاملاً متفاوته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *